Het hebben van een website is tegenwoordig cruciaal voor bedrijven. Wie vroeger een bedrijf had, plaatste een advertentie in de Gouden Gids om vindbaar voor de buitenwereld te zijn. Door de komst van het wereldwijde web is dit totaal veranderd. Via een paar muisklikken ben je bereikbaar voor de hele wereld. Wat een potentie en zou zonde zijn als je dit misloopt! In dit artikel geef ik je een aantal redenen waarom je als ondernemer je eigen website zou moeten hebben!
Wat zijn de voordelen?
Sommige freelancers vinden het onnodig om een website te hebben, maar daar ben ik het niet mee eens. Door het hebben van een website is je bedrijf vindbaar voor klanten in alle soorten en maten en overal vandaan. Via internet vinden ze jouw onderneming vaak op een andere manier dan je denkt. Al gauw vinden klanten een bedrijf onbetrouwbaar als het geen website heeft, dit wil je uiteraard voorkomen. Daarnaast willen klanten zich van te voren informeren voordat ze contact opnemen. Heeft de concurrent wel een website en jij niet, dan zal de voorkeur hoogstwaarschijnlijk uitgaan naar de concurrent. Tegenwoordig kun je al heel snel en gemakkelijk je eigen website bouwen. Via het internet kun je een domeinnaam en de daarbij behorende webhosting afsluiten en je kunt aan de slag!
Online visitekaartje
Jouw website dient als het online visitekaartje van je bedrijf naar de buitenwereld toe. Op een visitekaartje zet je voornamelijk wie jij bent en hoe je bereikbaar bent. Veel websites van freelancers zijn niet veel meer dan een visitekaartje, maar je zou je website ook nog verder kunnen uitbreiden met informatie. Hierdoor houd je jouw website bezoekers langer geboeid. Klanten hebben keuze uit veel aanbieders en kijken of jouw website ingaat op hun vragen. Het is dus zaak om je content af te stemmen met hetgeen wat jouw bezoekers willen zien. Om dit goed te doen moet je nogal wat dingen weten: wie zijn mijn klanten? Wie beoog ik nog meer als klanten? Wat willen mijn klanten voor producten en diensten? Op welke manier willen mijn klanten de producten of diensten geleverd hebben? Bezoeken mijn klanten de website of vinden ze mijn bedrijf op een andere manier? Dit zijn allemaal vragen die je moet beantwoorden voor jezelf op je content zo relevant mogelijk te maken!
Bepaal de functie van je website
Nu je hebt nagedacht over de vraag en aanbod kun je een lijstje samenstellen van soorten pagina’s en functionaliteiten die jouw website moet hebben. Je kunt een webpagina maken voor alle klantvragen. Ook zou je een pagina met informatie over je bedrijf, je werkwijze en jezelf kunnen maken. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat je bezoekers zich binden aan jouw bedrijf. Verrijk je website ook met een interactief element en maak een formulier waarmee klanten vragen kunnen stellen. Daarnaast zou je de website ook kunnen laten functioneren als webshop met betaalmogelijkheden. Naast dat je website een functie moet hebben, moet je er ook voor zorgen dat je website er verzorgt uitziet. Dit wekt namelijk vertrouwen op bij je klanten en dit kan weer leiden tot herhalingsaankopen.