In de huidige digitale wereld zijn
zoekmachines ondenkbaar geworden. Maar liefst 94% van het internetverkeer komt
van een zoekmachine. Google is weliswaar uitgegroeid tot een heus werkwoord.
Voor de meest uiteenlopende zaken gaat men direct naar een zoekmachine of een
search engine zoals de internationale benaming duidt. Google koppelt namelijk
de zoekopdracht binnen een fractie van een seconde aan een zoekresultaat die
hier het beste op aansluit. Om als website vindbaar te blijven op de digitale
snelweg is zoekmachineoptimalisatie onmisbaar.
Search Engine Optimalisation
De veelgebruikte term SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalisation
oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt kort samengevat in dat door gebruik
van een aantal specifieke technieken de vindbaarheid van een website op
internet wordt geoptimaliseerd. Dit is cruciaal omdat van het aantal
internetbezoekers, 75% niet verder kijkt dan de eerste resultatenpagina na een
zoekopdracht.
Binnen de SEO wordt onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page SEO. On-page
gaat over de inhoud van de pagina, bijvoorbeeld het gebruik van keywords. Dit
zijn de termen waarmee wordt gezocht in de zoekmachine. De kwaliteit van de
website is erg belangrijk bij on-page SEO. Off-page is vooral gericht op de
populariteit van de website. Bijvoorbeeld hoeveel verwijzingen er naar de
website worden gedaan op social media.
De voordelen van SEO
Een website heeft geen commerciële waarde zonder bezoekers. Hetzij hier een
webshop achter zit of een blog, zonder een flink aantal bezoekers staat de
informatie er eigenlijk voor niets. In deze tijd van groeiende online
concurrentie en toenemende informatiestroom is SEO de ideale manier om vindbaar
te zijn voor de juiste doelgroep. Simpel gezegd hoe beter de zoekmachineoptimalisatie,
hoe hoger het aantal bezoekers wat weer leidt tot een directe stijging van de
waarde van de website.
Een bijkomend voordeel is met name dat deze bezoekers reeds geïnteresseerd zijn
in de informatie op de website. Dit is natuurlijk al naar voren gekomen tijdens
de zoekopdracht.
SEO in de praktijk
Er is een breed scala aan opleiding te volgen om een SEO-specialist worden. Ook
zijn er bureaus die hierin gespecialiseerd zijn.
Vaak bieden zij webhostingservices SEO-diensten aan als aanvulling op de
hosting. Er zijn ook gratis SEO-tools te vinden op internet. Hiermee kan de
basiskennis van SEO worden uitgebreid en de website resultaten worden verbeterd.
