Marketing

SEO, overbodig of noodzaak?

Je hebt samen met je partner in Coronatijd een webwinkel voor babyartikelen geopend. Jullie zijn ingeschreven bij de KVK, een webshop laten bouwen, het ziet er top uit maar de klanten komen maar niet. Hoe kan dat? Grote kans dat het ligt aan de vindbaarheid in Google. Je wordt in de online jungle namelijk niet zomaar door je klanten gespot – daar moet je wat voor doen. Hoe dat werkt, en hoe een online marketing bureau jou daar bij kan helpen lees je in dit artikel. .

Wat is S E O?

S E O staat voor search engine optimalisation, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je webteksten ‘optimaliseert’ voor de zoekmachine. Wanneer je dit slim doet, worden jouw webpagina’s gevonden door potentiële klanten. Hoe? Doordat jouw website op de eerste pagina van Google tevoorschijn komt als zij bepaalde zoekwoorden intikken.

Aan je zoekmachineoptimalisatie werken is onvermijdelijk als je wilt dat je website gevonden wordt. Je kunt ervoor kiezen om je SEO zelf te doen, of om het uit te besteden. Hieronder bespreken we de voor- en nadelen van beide opties.

zoekmachineoptimalisatie zelf doen

Zoekmachineoptimalisatie kun je zelf doen. In de basis is het vrij eenvoudig: Je kiest zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, en die zet je op de juiste plekken in de tekst. Bijvoorbeeld in de titel, in de eerste alinea, en in de eerste tussenkop. Zo weet Google dat jouw webpagina relevant is voor de degene die aan het Googelen is.

Er komt echter meer bij kijken, zoals een gedegen zoekwoordenonderzoek en het kiezen van een strategie. Er zijn namelijk heel veel ondernemers die een plekje op de eerste pagina van Google willen veroveren. Het nadeel van Zoekmachineoptimalisatie zelf doen is dan ook dat het veel tijd kost om alles goed te leren. Het voordeel is dat SEO helemaal gratis is. Je hoeft dus geen kosten te maken voor je bedrijf.

SEO uitbesteden aan een specialist

Je kunt er ook voor kiezen om je SEO uit te besteden aan een online marketing bureau. Zij weten precies hoe je ervoor zorgt dat jij op de gewenste zoekwoorden gevonden wordt. Zorg dat het marketing bureau ook SEO specialist is, vaak wordt dit op de website wel weergegeven.

Het voordeel van het inschakelen van een SEO specialist is dat veel meer klanten jou zullen vinden. Het kost dus geld, maar uiteindelijk levert het je geld op. Weet wel dat het opbouwen van zoekmachineoptimalisatie tijd kost, het kan maanden duren voor je resultaat ziet.

Met zoekmachineoptimalisatie kun je dus alle kanten op. Heb je geen budget? Dan kun je zelf aan de slag. Heb je wel budget en wil je het goed aanpakken? Dan loont het zich een goede specialist in te schakelen die je in het hele proces ondersteunt.

Dit vind je misschien ook leuk...