Vroeger was het inplannen van werkzaamheden in zowel productie- als servicebedrijven, heel veel werk. Tegenwoordig zijn er slimme apps die een groot deel van dat werk overnemen. In dit stuk lees je meer over die apps. Voor meer inspiratie klik op de link.
De voordelen van een app voor het plannen van werk
Een app voor het plannen van werk: wat doet eigenlijk voor je? Zo’n app heeft veel voordelen, die in de volgende alinea’s uiteen worden gezet. Ten eerste is zo’n app, waarin alle opdrachten staan beschreven, en waar zowel medewerkers van de binnendienst en buitendienst een account in hebben, het plannen van werk veel efficiënter. Zo’n service management platform haalt veel werk uit je handen. Er worden werkbonnen aangemaakt door de binnendienst, in die werkbonnen kunnen ook medewerkers van de binnendienst terecht. Binnen de app kunnen zij gericht met elkaar communiceren. Aan zo’n werkbon kan ook de opdrachtgever worden toegevoegd. De meest efficiënte manier om rond een serviceopdracht te communiceren.
Voorraadbeheer en planning op dezelfde plek
Zo’n app voor service management werkt op integrale wijze. Dat betekent dat er naast werkbonnen en gebruikersaccount voor alle medewerkers van de binnendienst en buitendienst, ook planningen en andere zaken in te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan voorraadbeheer. Als een medewerker van de buitendienst een bepaald onderdeel nodig heeft om een reparatie te kunnen uitvoeren, kan hij/zij in de app direct zijn of dat onderdeel nog op voorraad is in het magazijn. De app kan bovendien op geautomatiseerde wijze zorgen voor het smsen of mailen van een heads up naar de klant, wanneer de monteur bijna bij zijn/haar adres is aangekomen.
De zichtbaarheid van prestaties verbeteren
Een voordeel van een service management platform is de zichtbaarheid van prestaties. In een werkbon is precies te zien hoe lang een medewerker van de buitendienst met een job bezig is, en hoe lang die gemiddeld met zijn jobs bezig is in zijn profiel, net als klantreviews en andere zaken. Het is in die app een stuk makkelijker om prestaties van medewerkers bij te houden.
De evolutie van het plannen van werk
Het plannen van werk kostte voorheen veel tijd, mankracht en geld. Tegenwoordig zijn al die taken makkelijk over te dragen naar een simpele app. Die apps zijn zelfs zo ontwikkeld dat ze geen enorme hoeveelheid geheugen vragen. De nieuwste generatie apps in dit segment werkt gewoon in je browser. Er is dus bijna niets nodig om een handomdraai de planning van je werkopdrachten te regelen. Dat maakt het hebben van een service management platform een enorm voordeel.