Marketing

3 tips voor het verbeteren van je social media marketing

Post jij geregeld iets op social media, maar merk je dat dit nog niet echt zoden aan de dijk zet? Dan wordt het tijd om je te verdiepen in wat ervoor nodig is om je bereik te vergroten. Er zijn allerlei zaken die bij kunnen dragen aan meer likes en reacties. In dit artikel zetten we er globaal gezien, drie op een rij. Lees ze door en doe er je voordeel mee!

Wil je niet precies wat social media zijn en waar je ze kunt inzetten? Meer informatie lees je bijvoorbeeld hier, maar als je in Google zoekt zul je ook vele artikelen vinden met uitleg over de diverse platformen.

Wat is social media?

Als jij (een van de weinige) mensen bent die zich afvraagt: ‘wat is social media?’, dan is de kans groot dat je onder een steen hebt gewoond. Niet dat dat iets uitmaakt natuurlijk. Social media betreft alle online platformen waar mensen een profiel kunnen aanmaken en zowel eigen content als andermans content met hun vrienden/volgers kunnen delen. Het is een manier om expressie te geven aan wie je bent en wat je belangrijk vindt, en bovendien een publiek te vinden voor hetgeen je wilt delen. Vaak is het zo dat hoe meer volgers je hebt, hoe groter je bereik. Het is echter nog niet zo eenvoudig om dat voor elkaar te krijgen, maar niet met deze drie tips.

1. Wees consistent

De eerste tip is dat het heel belangrijk is om consistent te zijn. Dit wil zeggen dat de beelden of andere content die je deelt constant raakvlakken met elkaar moeten hebben en in dezelfde sfeer/stijl en tone of voice zijn opgemaakt. Alleen zo zet je namelijk een herkenbare beeldtaal/merk neer. Experimenteer dus vooral niet teveel, maar kies één duidelijke stijl, en houd je daaraan.

2. Post vaker

Over het algemeen posten ondernemers die klagen over een weinig bereik simpelweg te weinig. Met één post per week kom je er namelijk niet. Van welk social mediaplatform je ook gebruik maakt, twee tot drie keer posten is echt het minimum om iets aan engagement op te bouwen. Weet je niet wat je moet posten? Bedenk je dan dat het niet eens per se iets met je product of dienst te maken hoeft te hebben. Deel iets grappigs wat je voorbij zag komen, vertel iets over jezelf als oprichter/ontwerper of geef een kijkje achter de schermen. Kan allemaal.

3. Stel vragen

Wil je meer reacties op je posts op social media? Dan moet je mensen simpelweg een goede reden geven om te reageren. Probeer eens gerichte vragen te stellen in je tekst of beschrijving. Vragen die prikkelen, die stof tot nadenken geven en die jou bovendien kennis verschaffen over jouw doelgroep. Posts waarin vragen worden gesteld, hebben over het algemeen meer reacties. Dat scheelt vast!

Dit vind je misschien ook leuk...